Spre deosebire de metodele alternative de predare cunoscute in tara noastra Waldorf sau Montessori, Reggio Emilia nu este o metoda de predare ci mai degraba o abordarea bazata pe anumite valori fundamentale legate de modul de educare al copiilor care aduce in prim plan 7 principii:
Curriculum nu este unul fix de la care nu se poate deroga si care trebuie urmat cu strictete ci el este format si in functie de ideile copiilor, de ariile de interes pe care acestia le manifesta.
Folosim timpul petrecut in aer liber pentru a-i ajuta pe copii sa descopere natura dar si ca mediu in care ne desfasuram anumite activitati.
Mediul inconjurator este foarte important in dezvoltarea copiilor si de aceea se va pune accent pe tot ce ne ofera natura ( materiale din natura, joaca in aer liber, impamantenirea respectului fata de mediu). Acesta are o importanţă foarte mare, de aceea multe din activitatile zilnice sunt in stransa legatura cu ceea ce ne inconjoara, cu materiale pe care natura ni le pune la dispozitie.
Pentru noi noroiul si pietrele nu sunt inamici ci din contra sunt surse de imaginatie si distractie.
Copiii Reggio sunt atent observati de catre educatori pentru a descoperi ariile de interes ale acestora si toate observatiile se noteaza in fisele copiilor care urmeaza a fi trimise parintilor la fiecare final de luna.
Am ales pt educatorii Reggio psihologi care sa observe, sa urmareasca evolutia si sa incurajeje dezvoltarea increderii in sine, a inteligentei emotionale dar si a respectului pentru mediul inconjurator si pentru fiintele vii (indiferent ca vorbim de oameni, animale sau plante).
Educatorii sunt tovarasi de joaca.Daca ei observa interes pentru anumite domenii este foarte posibil sa pornim un intreg proiect precum crearea unui mediu de viata, un experiment, o piesa de teatru etc.
Tratam copiii cu respect, nu facem abuz de puterea noastra de adulti si nu ii intimidam deoarece dorim sa dezvoltam personalitati puternice cu incredere in ei.
Educatorii pun intrebari copiilor si le asculta ideile acestora. Educatorul planifica activitatile si proiectele dar copiii sunt lasati sa isi foloseasca imaginatia.
Educatorul trebuie sa le organizeze copiilor spatiul si sa le creeze mediul propice pentru a isi folosi imaginatia.In acest sens, in fiecare zi, va exista un program care sa contina atat activitati individuale dar si de grup in care copiii conduc activitatea iar educatorul ii observa si ghideaza.
Implicarea parintilor ca strategie de predare : sedinte, informare permanenta a parintilor, activitati in care sunt invitati sa participe si acestia, excursii organizate in jurul Bucurestiului la care participa atat educatorii cat si parintii impreuna cu copiii.
Părinţii reprezintă o resursă esenţială în procesul de învăţare al copilului de aceea legatura educator-copil-parinte trebuie sa fie foarte stransa. In acest sens, in cadrul gradinitei se va asigura o legatura permanenta cu parintii prin toate mijloacele de comunicare, inclusiv intalniri in care acestia, in cercuri restranse pot sa isi exprime deschis ideile putand fi consiliati de educatorul/psihologul nostru.
Pentru ca familia este considerata foarte importanta in dezvoltarea copiilor, in activitati se folosesc teme care sa fie in stransa legatura cu familia acestora (proiect arborele genealogic, familia mea, timp liber cu parintii mei etc).
Parintii sunt o componenta esentiala pentru noi, ei sunt incurajati sa se implice in educarea copiilor, in activitatile lor si impreuna formeaza o echipa.