Abordarea Reggio Emilia isi are originile in scolile din orasul care ii poarta numele (Reggio Emilia) din Italia al carui fondator a fost educatorul Loris Malaguzzi. In prezent aceasta abordare este raspandita in toate colturile lumii (majoritatea scolilor din Italia au adoptat aceasta abordare dar ea este folosita la scara larga in toate zonele globului inclusiv Singapore, Hong Kong sau SUA).
Abordarea Reggio Emilia ne ofera posibilitatea sa valorificam curiozitatea si creativitatea copiilor prin incurajarea lor de a lucra la proiecte din domenii care le starnesc curiozitatea.
Parintii sunt incurajati sa se implice in activitatile noastre cat si in educatia copiilor.
Copiii nu învaţă pe bază de modele, de imitaţie sau prin completarea unor fişe de lucru pe teme exacte, ci prin explorarea mediului, cu ajutorul celor « 100 de limbaje » şi modalităţi de expresie, printre care cuvintele, mişcarea, dansul, pictura, sculptura, jocurile de umbre, colajul, muzica, teatrul şi modelajul în lut.
Educatorul reggio este un fin observator al nevoilor si inclinatiilor copilului.
El trebuie sa fie un mentor si un ghid pentru fiecare copil. Educatorul trebuie sa le asculte intrebarile, sa le observe interesele.
Mediul inconjurator este al 3 lea ,,profesor,,.
Modul de aranjare al clasei ( pe centre de interes), materialele la care copiii au acces liber, modul de organizare al activitatilor ( invitatia la joaca ) contribuie la dezvoltarea armonioasa a copiilor.
Spatiul creat pentru copii incurajeaza comunicarea intre ei, explorarea si colaborarea.
Cele ,,100,, de limbaje:
Este poate cel mai important principiu al acestei abordari.Copiilor li se pun la dispozitie activitati din diferite domenii prin care se incurajeaza creativitatea, cultura generala, increderea in sine si socializarea.
100 poem
Copilul are o sută de limbaje / O sută de mâini / O sută de gânduri / O sută de feluri de a gândi /De a se juca, de a vorbi /O sută, mereu o sută /De feluri de a asculta /De a se minuna, de a iubi. /O sută de fericiri /Pentru a cânta şi a-ntelege. /O sută de cuvinte pentru a descoperi /O sută de cuvinte pentru a inventa /O sută de cuvinte pentru a visa. /Copilul are /O sută de limbaje şi o sută de sute de sute inca. /Dar… i se fură nouăzecişi nouă. / Scoala şi cultura /Separă capul de corp. /I se spune copilului : să gândească fără să-şi folosească mâinile /să facă lucrurile fără a gândi /să asculte şi nu să vorbească. /Să inteleagă fără a se bucura /Sa iubeasca si sa se minuneze doar de Paste si de Craciun I se spune copilului: Sa descopere lumea care este deja acolo /si din o suta ei ii fura noua zeci si noua /I se spune copilului: /Ca munca si jocul /Realitatea si fantezia /Stiinta si imaginatia /Cerul si pamantul / Ratiunea si visul sunt lucruri care nu merg impreuna /Si cand ei spun copilului ca nu exita o suta /Copilul spune: /In niciun caz. /O suta exista.